Wat is de beste slaaphouding?

Gedurende de nacht neemt u verschillende slaaphoudingen aan. De een slaapt op de rug, de ander op de zij en weer een ander slaapt graag op de rug. De houding waarin u in slaap valt, is niet per definitie de houding waarin u de hele nacht blijft liggen. U neemt waarschijnlijk een slaaphouding aan die voor weinig ongemakken zorgt.

Een slechte slaaphouding kan leiden tot verschillende lichamelijke klachten. Voor een juiste slaaphouding is een natuurlijke houding van de wervelkolom van groot belang. Hierbij speelt ook uw matraskeuze een belangrijke rol.

Inhoud:

  1. Op de rug slapen
  2. Op de zij slapen
  3. In foetushouding slapen
  4. Op de buik slapen
  5. Slaaphouding bij zwangere vrouwen
  6. De ideale slaaphouding
  7. Slaaphouding veranderen

1. Op de rug slapen

Op de rug slapen is een van de betere slaaphouding. Ongeveer 20% van de bevolking slaapt op de rug. Bij het slapen op de rug is het belangrijk dat de natuurlijke S-vormige kromming van de rug wordt ondersteund.

Voordelen:

  • Het lichaam neemt de meest natuurlijke houding aan.
  • Het gewicht wordt over het lichaam verspreid en ondersteund.
  • Minder snel rimpels doordat er geen druk wordt uitgeoefend op de huid van het gezicht.

Nadelen:

  • Snurken en slaapapneu worden bevorderd.
  • Kan vervelende klachten aan de onderrug geven.
  • Kans op zure reflux.

Aanbevelingen:

  • Trekt uw rug hol? Leg een kussentje onder uw knieën. Hierdoor zal de ruggengraat minder gespannen zijn.
  • De drukpunten van een rugslaper liggen voornamelijk bij de heupen, billen en schouders. Het is belangrijk dat de ruggenwervels hun natuurlijke vorm behouden. Uw matras dient hierdoor niet te hard of te zacht te zijn.
  • Een rugslaper heeft baat bij een kussen dat niet te dik of te hard is. Kies daarom bij voorkeur voor een kussen met dons of veren. Deze kussens zijn comfortabel en flexibel en leveren u de ideale ondersteuning.

2. Op de zij slapen

Ruim 75% van de mensen slaapt op hun zij. Bij het slapen op de zij is het van belang dat de wervelkolom een rechte lijn vormt. Zorg dat uw lichaam een natuurlijke kromming kan behouden en op juiste plekken wordt ondersteund.

Voordelen:

  • Vermindert de kans op snurken en slaapapneu.
  • Vermindering van maagzuur.
  • Weinig druk op de onderrug.

Nadelen:

  • Kan druk uitoefenen op de longen.
  • Grotere kans op rimpels.
  • Kans op gevoelloosheid in de arm waarop u ligt.
  • De schouder draagt veel gewicht, waardoor vervelende klachten van de nek en schouders kunnen ontstaan.

Aanbevelingen:

  • Slapen op de linkerzij voorkomt maagzuur en zorgt voor een betere bloeddoorstroming.
  • Bij iemand die op zijn zij slaapt, liggen de drukpunten bij de schouders, heupen en knieën. Een iets zachter matras is geschikt voor een zijslaper, zodat de contouren opgevangen en ondersteund kunnen worden.
  • Aangezien een zijslaper op zijn schouder ligt, ligt de nek in een scheve positie. Het kussen van een zijslaper dient iets voller te zijn, zodat de ruggenwervels in een rechte lijn liggen. Het ideale kussen is een traagschuim kussen, een voller kussen van dons of veren of een latex kussen, die ervoor zorgt dat uw hoofd niet te diep wegzakt.
  • Lattenbodems met een geïntegreerde schouders-wegzinking zorgen ervoor dat het grootste drukpunt van zijslapers, de schouders, dieper weg kunnen zinken.
  • Als u verkouden bent, raden wij u aan een extra kussen onder uw hoofd te plaatsen. U voorkomt hiermee dat uw holtes vollopen.
  • Leg een kussen tussen de knieën om de gewrichten te ontlasten.

op de zij slapen

3. Slapen in foetushouding

Slapen in de foetushouding met de knieën gebogen, terwijl u een zacht, donzig kussen de benen houdt, is een comfortabele en goede slaaphouding. De wervelkolom wordt hierbij niet samengedrukt, waardoor de rug ontlast wordt.

Voordelen:

  • Beperkt snurken.
  • Stimulatie bloedsomloop bij zwangere vrouwen.
  • Geeft een gevoel van veiligheid en geborgenheid.

Nadelen:

  • Kans op nek- en rugklachten.
  • Ruggengraat en nek liggen niet in dezelfde lijn.
  • Er kan zure reflux ontstaan doordat de buik tegen de slokdarm aan duwt. Dit komt voornamelijk voor bij mensen met relatief meer buikvet.

4. Op de buik slapen

Slechts 5% van de mensen slaapt op zijn of haar buik. Gelukkig, want op de buik slapen kan nadelig zijn voor uw rug en wordt daardoor ook gezien als de slechtste slaaphouding. U komt in een ongunstige kronkel komt te liggen en er ontstaat een holling in de onderrug.

Voordelen:

  • Beperkt snurken en slaapapneu.
  • Kan de spijsvertering bevorderen.

Nadelen:

  • Druk op gewichten en spieren.
  • Onderrugspier wordt verkort.
  • Kans op nek- en rugklachten.
  • De nek ligt in een sterke draaiing, waardoor de nekspieren overstrekt zullen zijn.

Aanbevelingen:

  • Slapen op uw buik liever voorkomen? Maak aan uw nachtkleding een balletje of dikke knoop vast. Mocht u zich toch op de buik draaien, dan zal dit onaangenaam aanvoelen en verandert u vanzelf van slaaphouding.
  • Een hard matras, bijvoorbeeld een harde pocketvering of latexmatras, past het beste bij iemand die voornamelijk op zijn of haar buik slaapt.
  • Ga voor een plat en zacht kussen, zodat u de kans op overstrekking van de wervelkolom in de hals en nek- en schouderklachten verkleint.
  • Bij een buikslaper gaat de voorkeur uit naar een lattenbodem waarbij het middelste stuk versterking geeft. Deze versterking zorgt ervoor dat de heupen niet kunnen wegzakken en tot rugklachten kunnen leiden.

de juiste slaaphouding

5. Beste slaaphouding voor zwangere vrouwen

Tijdens de zwangerschap komt u erachter dat normale slaaphoudingen niet meer comfortabel zijn. Voor zwangere vrouwen kan op de zij slapen goed zijn.

Voordelen:

  • Slapen op de zij bevordert de bloedcirculatie naar het hart.
  • Minste druk op de onderrug door op de zij te slapen.

Nadelen:

  • Slapen op de rug kan ervoor zorgen dat aderen afgekneld worden.
  • Kans op duizeligheid door op de rug te slapen.

Aanbevelingen:

  • Slapen op de linkerzij kan het gezondst zijn voor de placenta van de baby.
  • Slapen op de linkerzij zorgt voor de beste doorbloeding.
  • Een kussen tussen de benen zorgt ervoor dat de bekken recht blijft.
  • Gebruik een voedingskussen om uw buik of rug te ondersteunen en te zorgen voor een comfortabele slaaphouding.

6. De ideale slaaphouding

Een ideale slaaphouding bestaat eigenlijk niet. Voor iedereen is dit namelijk anders. De kwaliteit van het matras, het kussen en de lattenbodem kunnen invloed hebben op de slaaphouding en eventuele rug-, nek- en schouderklachten.

De juiste matras

Rugklachten kunnen veroorzaakt worden door een verkeerd matras. Een matras dient niet alleen voor een comfortabele ondersteuning te zorgen, maar moeten ook de spieren de kans geven om te kunnen ontspannen.

De hardheid en veerkracht van uw matras spelen een belangrijke rol bij de ondersteuning van uw lichaam. Ieder lichaam is uniek en heeft andere ondersteuning nodig. Een matras dient de natuurlijke kromming van uw wervelkolom als het ware te respecteren.

De verdeelbare druk van het matras zorgt ervoor dat de zwaardere en uitstekende delen van het lichaam beter kunnen wegzakken. U zal hierdoor minder draaien om op zoek te gaan naar een fijne slaaphouding.

Het juiste kussen

Voor een goede en comfortabele slaaphouding is het juiste kussen van belang. Een verkeerd kussen kan een boosdoener zijn voor lichamelijke klachten of een verkeerde slaaphouding. Een kussen moet uw hoofd en nek zodanig ondersteunen dat de nekspieren zich kunnen ontspannen. Laat u daarom goed informeren voordat u een kussen koopt.

kussens slaaphouding

De juiste onderbodem

Niet alleen een matras en kussen bepalen uw slaapcomfort, maar een lattenbodem speelt ook een belangrijke rol. Een matras en lattenbodem werken samen om de drukpunten op te vangen en uw lichaam in iedere slaaphouding te ondersteunen. Naast het bieden van ondersteuning waarborgt een goed verende lattenbodem de levensduur van een matras.

7. Slaaphouding veranderen of niet?

Uw slaaphouding heeft u vaak niet volledig in de hand. U draait de hele nacht en neemt vanzelf verschillende slaapposities in. Iedere houding heeft zijn voor- en nadelen. Indien u nergens last van heeft, is er ook geen reden om van slaaphouding te veranderen. Maar heeft u nek-, rug- of andere klachten, dan kan het geen kwaad te proberen een andere slaaphouding aan te nemen of uw matraskeuze te heroverwegen.

Heeft u vragen over slaaphouding of vermoedt u dat u klachten heeft door een verkeerde slaaphouding? Stel uw vraag in de reacties. Onze slaapexperts helpen u graag.

Lees ook:

Geef een reactie